Ajankohtaista

2 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Naisten automobiiliklubi nousukiidossaVoi olla huonompia tapoja viettää kesäinen viikonloppu kuin osallistua apukuskina Naisten automobiiliajoihin? 34 puunattua autoa ja niiden aikakauden mukaisesti parhaimpiinsa pukeutuneet daamit, eikä itse tarvitse tehdä muuta kuin olla mukana! Naispuoliset lukijat, harkitkaa osallistumista ensi vuoden ajotapahtumaan 20.7.2025 ja antakaa itsellenne joululahjaksi daamien klubin jäsenyys (Jos sinulla ei ole sopivaa autoa, voit kysyä takapenkin paikkaa meidänkin autosta, todennäköisesti vuoden 1965 muodin mukaan).Aihe tähän kirjoitukseen tosin on klubin lehti, jonka päätoimittaja Hannele Hatanpää on nostanut valtakunnan ykkösautolehtien kastiin. Upea 39-sivuinen läpiheikkaus harrastekenttään ja loistavia kuvia. Käykää ihmeessä lukemassa lehti klubin sivuilta! Lehdessä oli mainos ”Jokainen nainen toivoo itselleen Ford Tudor Sedan-vaunua”, minun toimistoni seinälle on upeita Mercedeksen mainoksia, jotka nekin on suunnattu itsenäisille naisille.Hyvä naiset!Linkki daamien lehteen (löytyy myös hakusanalla Naisten Automobiiliklubi)lnkd.in/dVqE-pZS ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Itsenäisyyspäivä, nyt sitä osaa arvostaa vielä aiempaa enemmän. Jos yksi auto pitäisi poimia, johon tiivistyy itsenäisyys, on se Marsalkka Mannerheimin M-B Offener Tourenwagen (gepanzert). Yhteinen sotaretki itään Saksan rinnalla, välien katkeaminen, auton siirto Ruotsin kautta Yhdysvaltoihin. Toisaalta auton arvostus meillä, kuten Mannerheim-museon kutsu kertoo. Omassa tallissa on myös elävää historiaa, Berliinin suurlähettiläs Kivimäen M-B 230 vuodelta 1941. Kuten Marsalkan autokin, tämänkin kanssa oltiin valmiudessa siirtää Ruotsiin, jos tilanne olisi sitä vaatinut - läheltä piti tilanteita, mutta Suomi säilytti Itsenäisyyden. Kaksi aikalaiskuvaa on SA-kuvia. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Mihin laitteeseen tämä diesel-moottori kuuluu? Länsirannikon mobilistit nostivat kädet pystyyn, kokeillaan tällä porukalla? Voisiko olla hyötypuolelta? Saksalainen se on, Boschin ruiskupumput ja apulaitteet. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Luovutuspeitto, myyjien mielestä yleensä hömppää, itselle upean arvoituksellista (pistäkää myyjät korvan taakse, haluaisin kerran autoni peiton alta). Kyseessä oli Classic Data-tarkastus, vaikka kuvissa ollaan BMW:llä uusien autojen luovutustilassa. Peiton alla ei ole uusi auto, vaan harrastepeli, jonka kunto ja arvo haluttiin määritellä. Myyjä & omistaja Jukka Kosola oli kerännyt paikalle Espoon liikkeen tekniikkagurut, jotka olivat mukana rakentamassa tätä autoa. Kuvassa Jukka ja Jenni valmiina paljastamaan tarkastuksen kohteen. Kerrotaan lisää kun saadaan Saksasta Classic Datalta tämän hetken markkinahinnat.PS maksaisin lisähintaa jos saisin nykyautoon yhtä upeat mittarit kuin näissä youngtimereissa, edes diginä. Varmaan sama asia kuin kellojen harrastaminen. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Classic Data-tarkastusten myötä pääsee mielenkiintoisiin tilaisuuksiin. Moottori-lehdessä on artikkeli heidän komeasta käyttötestiautostaan M-B 250 TD vuodelta 1992. Kyseessä ei ole mikään sähköhybridi, vaan vanhan liiton diesel. Nöyräksi vetää, että pääsin tarkastamaan tämän "julkkiksen" ja vielä Vehon Airportin huoltohalliin. Tällä kertaa ei tarkastettu pelkkää arvoa ja kuntoa, vaan erityisesti autoyksilön mahdollisuuksia päästä museorekisteriin. En tee juonipaljastuksia, vaan suosittelen ostamaan uusimman lehden.PS ensi viikolla postaan mielenkiintoisesta BMW 330i E92 Coupén CD-tarkastuksesta ja mikä parasta BMW-liikkeessä . ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

3 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Klassikot-lehti antaa rautaisia, jopa ruosteisia, vinkkejäKlasun kanssa järkättiin tuo huima M-B-osien huutokauppa. Jokainen kuolinpesää joskus lajitellut arvostaa vinkkejä miten homma kannattaa hoitaa, oli kyseessä autokokoelma tai kasa varaosia. Mielestäni median yksi tehtävä on viestiä näistä asioista ja olikin ilo huomata, että uusimmassa Klassikot-lehdessä toimittaja (ja vannoutunut Italofiili) Tamas Vilagi kirjoitti tapahtumasta aukeaman jutun. Muita toimittajia, edes Mercedes-maailmasta, en nähnyt.Totta kait on hieno päästä lehteen, mutta kovempi juttu on informatiivinen osuus. Kiitos Tamas ja Klassikot.PS kyseessä ei ole mikään ainutkertainen juttu, samasta lehdestä löytyy nosto Classic Datastakin ihan ensi metreiltä. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

4 viikkoa sitten

Klassik Auto Oy
Eilen tuli Motor Klassik-lehti, minulle ykkösautolehti. Illalla selatessa huomasin koko sivun mainoksen, maailman luokkaa ja kaukana meistä suomalaisista harrastajista. Hetkinen... kuvassa on jotain tuttua, paljon tuttua. Kyseessä on edesmenneen suomi-harrastaja Felix Bjorklundin kokoelma, joka on saanut ansaitsemansa sukupolven vaihdoksen. Näin se päätynee parhaaseen kotiin ja kun tilaisuus on vielä Münchenissä, mitä voisi enemmän toivoa! Kiitos kaikille hankkeessa mukana olleille ja samalla kiitos Felixille tästä upeasta kokoelmasta. ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook

2 kuukautta sitten

Klassik Auto Oy
VIN on auton identiteetti, MUTTA…Jokaisella autolla on oma yksilöllinen runkonumero VIN ja sillä varmistetaan sen aitous. Erityisen tärkeää se on vähänkään arvokkaammissa autoissa ja tästä syystä jokainen Classic Data-tarkastus alkaa stanssatun VINin tarkastuksella ja valokuvadokumentoinnilla. Sitten se MUTTA.1) normaalitilanteissa VIN on yksiselitteisesti luettavissa ja FONTTI on oikea alusta loppuun. Teen vuodessa noin 60 Classic Data-tarkastusta ja vuosittain tulee vain muutama poikkeama tästä normaalista, mutta niitä kuitenkin tulee säännöllisesti ja se on hälyttävää. Monia alla olevista esimerkeistä on vaikea myydä vaikkapa Saksan markkinoille. Alla pelkästään minulle eteen tulleita:2) Vanhat ennen sotaiset autot saattavat esiintyä Trafin tiedoissa melkein millä vain identiteetillä: runko-, moottori- tai korinumero… kaikkia tulee vastaan virallisissakin tiedoissa.3) Mercedes 190SL on haluttu ja kerätty arvoauto. Trafin rekisteriin usea niistä on merkitty korinumerolla, se kun on helposti luettavissa tulipellistä. Runkonumero on runkoaisassa, paitsi jos se on entisöinnissä jätetty paksun maalin alle - usein on.4) Jaguar E-Type ei esittelyjä kaipaa, mutta britti-insinöörit eivät saa respektiä tarkastajalta. Runkonumero on stanssattu vain eturunkoon (pl. tietyt markkina-alueet) ja sen taas saa irti muusta autosta parilla pultilla. Etukolareissa ja entisöinneissä tuo eturunko usein vaihtuu ja VIN menetetään. Ja auton arvo on sen jälkeen romahtanut.5) Maastoauto joka myytiin helmenä. Ei ollut helmi, mutta ei siinä ollut lainkaan VIN-numeroa pl. Surkea peltinen läpyskä jostain ”temusta”. Auto oli kuitenkin katsastettu Suomessa!6) Japanin tuonnit, oli merkki sitten BMW, M-B, Porsche… saattaa alkuperäinen vin oli ruksittu yli ja sen päälle on lyöty EU-kelpoinen uusi vin kun se on tuotu Eurooppaan (vai kun se on viety Japaniin, en tiedä). Eräällä asiakkaalla noissa oli yksi 5 vaihtunut S:ksi, viranomainen antoi ohjeeksi ostaa motonetistä stanssisarja ja korjailla ässää viitokseksi. Lisäksi Japani-autoista saattaa puuttua euroopassa pakollisia tyyppitarroja etc.Jos runkonumerossa on mitään epäselvää, vaikuttaa se varmasti auton arvoon laskevasti. Jos selitys on aukoton, kuten tuossa 6:ssa, jossa alkuperäinen jo tehtaalla yliruksittu numero on selvästi luettavissa kirjataan se Classic Data-dokumenttiin tarkasti ja huolella kuvattuna.Ja sitten huima esimerkki keskemmältä euroopasta:Kienle… en vieläkään suostu uskomaan, että hän huijasi tarkoituksella, mutta siltähän se näyttää. Lokinsiipien rungosta leikattu VIN-pala pois ja tilalle hitsattu toinen, selviää vasta kun rungon avaa uudestaan. Tai lyöty sopiva VIN niin kovaa runkoon vanhan päälle että rungoon tullut painauma. Ensimmäistä ei voi huomata, toisen huomaa jos katsoo tarkkaan. Saksan taitajat katsovat tämän dokkarin: ... Lue lisääNäytä vähemmän
View on Facebook